Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

środa, 23 stycznia 2013

Biznes na wsi. Może stolarnia i sklep internetowy?

Foto: Adam Franco
Dawno nie było wpisu na temat biznesu na wsi, więc postanowiłem nieco odświeżyć ten temat. W swoich postach staram się unikać stwierdzeń, że czegoś się nie da, że coś się nie opłaca, itp., bo tak jest najłatwiej powiedzieć. A w moim odczuciu, ludzie, którzy poszukują jakichś informacji, chcieliby otrzymać wiadomość motywującą, a nie demotywującą.
Dlatego też dzisiaj będzie wpis niejako z życia wzięty. Mam znajomego, który mieszka na wsi. Jego zamiłowaniem jest dłubanie w drewnie. Potrafi robić wszelkiego rodzaju meble, począwszy od stojaków pod kolumny, skończywszy na meblościankach. Dzięki swoim umiejętnościom zyskał wielu klientów (bez pośrednictwa Allegro). Aż strach pomyśleć, co by były, gdyby chciał swoją pracę sprzedawać również poprzez ten serwis.
Uważam, że warto zainteresować się tym tematem, ponieważ robienie prostszych projektów nie jest chyba zawiłe. A większość osób, które mieszkają na wsi raczej ma "fach w ręku", bo wiele rzeczy trzeba zrobić samemu. Pozostaje jedynie spieniężyć to, co już umiemy lub chcemy się nauczyć.
Zdecydowaną przewagą osoby mieszkającej na wsi jest możliwość magazynowania tego, co się zrobi (czego mogą pozazdrościć "miastowi" mieszkający np. w blokach).
Uważam, że inwestycja w ten biznes nie jest aż tak ogromna. Wystarczy zrobić kilka demonstracyjnych rzeczy, sfotografować i wystawić na sprzedaż. Potem w aukcjach ustalić termin wykonania np. na 7 dni i można działać. Pieniądze często są przelewane tuż po zakończeniu aukcji, więc mogą być one od razu przeznaczone na materiały.
Nie ukrywam, że sam wszedłbym w taki biznes, gdybym znał się na stolarce oraz mieszkał na wsi.
Sądzę, że ta forma zarabiania daje duże możliwości, bo pomimo konkurencji, mamy możliwość tworzenia rzeczy nowych, których inni producenci nie mają.

32 komentarze:

  1. Z pomyslow na biznes na wsi, mozna jeszcze zastanowic sie nad wyrobem ciast i tortow, na wesela itp.
    Majac wolne pomieszczenie mozna stworzyc kuchnie i magazyn, jakosc i cena sama przyciagnie klientow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł ciekawy, muszę się temu tematowi przyjrzeć bliżej i przeprowadzić dokładniejszą analizę.

      Usuń
  2. Dobrym pomysłem jest uprawa jakichś ziół bądź warzyw pod sprzedaż. Mój wójek, hodował tak buraki cukrowe. Zysk był naprawde całkiem przyjemny. Oczywiście było przy tym troche roboty. Pamiętam że czasami jak przyjeżdzałem tam na wakacje to cała rodzina cos tam pleiwła... Niestety po jakimś czasie stało sie to mało opłacalne (unia?)
    Teraz chyba wujek hoduje fasolkę z tego co pamiętam.
    Kilka lat temu był bum na hodowle walerianu to chyba z 40% wsi miało obsadzone tym ziemie...

    W każdym razie jak widzę ceny w mieście za warzywa to warto się zastanowic, jeżeli ktoś posiada ziemię, może nad działalnościa handlową typu zasiej->zbierz->sprzedaj. Chociaż trzeba by było wejść głębiej w prtzepisy bo możliwe że unia zrobiła takie narzuty, że zwyczajnie się to nie opłaca...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, jak to dokładnie jest z burakami cukrowymi. Pewne jest jednak, że musi być zbyt, bo tego przejeść się nie da, a na straganie się nie sprzeda.

      Warto tutaj zauważyć, że sporo cukrowni zostało zamkniętych, więc czy to jest jeszcze opłacalne, to nie wiem. Może ktoś kto to czyta i siedzi w temacie, wypowie się na ten temat.

      Jeśli chodzi o hodowlę roślin, trzeba by wybadać, jakie zakłady przetwórstwa są w pobliżu miejsca zamieszkania, żeby nie generować zbyt wysokich kosztów. Inna sprawa, że jak już jakiś zakład jest, to pewnie wielu rolników z danego regionu już się tym zajmuje, więc ceny skupu raczej nie są atrakcyjne.

      Trudny temat, mówiąc szczerze, ale godny analizy.

      Usuń
  3. *wUjek - ale razi po oczach....

    OdpowiedzUsuń
  4. Po kolei ;)

    Stolarnia - biznes niezły - świetnie zarabiają wykonawcy schodów (za jedne licza sobie od 10 do 100 tys zł), meble to juz trochę cięzszy temat bo walczy się z masówką pokroju IKEI oraz importami z Holandii (również zabytkami). Nie jest to jednak takie tanie - dziadek pracował w stolarni i później sam próbował swoich sił na własną rękę po jej likwidacji, Maszyny są bardzo drogie, zajmują też sporo miejsca, drewno do tanich nie należy a jeszcze trzeba je magazynować. Przydało by się te meble też polakierować - na własną rękę to dość "upierdliwe" dla otoczenia :P. Podsumowując - mając ten fach w ręku można zarobić ale szybko natrafimy na ograniczenia techniczne (niestety niektórych rzeczy sami nie wykonamy). Wymagana specjalizacja - jak np produkcja karmników (jeden kosztuje ok 20 zł - a wykonywane w dużej mierze z odpadów). Marża ok 100%.

    Torty, ciasta - pracowałem w zakładzie cukierniczym przez 2 lata jako zaopatrzeniowiec i niestety łatwy temat to nie jest. Kuchnia wystarczy by wytworzyć kilka tortów dziennie - jeśli będziemy je robić domowym sposobem to koszta są bardzo duże. W przemyśle cukierniczym zysk wytwarza się tnąc koszty. Efekt skali, oraz przewaga technologiczna dzieki nowoczesnej linii produkcyjnej są kluczowe. Faktem jest ze to co serwuje przemysł to straszne g.... Ostatni problem to kanały dystrybucji - domy weselne niechętnie zamawiają od prywatnych osób - liczy się marka i znajomości, na ekspozycję w jakimś sklepie raczej też nie ma co liczyć. Co innego jeśli już mamy sklep (delikatesy etc) i jako dodatkową działalność chcemy sprzedawać własne wypieki. Pozostaje jeszcze kwestia Sanepidu (trochę upierdliwej biurokracji).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiało pesymizmem, Wojtku :).

      Nie każdy ma możliwość kupić meble z Ikei. A wielu ludzi po prostu ich nie chce.

      Inna sprawa, że nikt nie mówi, że trzeba od razu rzucać się na rzeczy skomplikowane. Można zacząć od prostszych.

      Ostatnio kupiłem podstawki pod kolumny, za które zapłaciłem niecałe 50 PLN za sztukę. A koszt produkcji tego cudo był z pewnością połowę niższy. Skomplikowane to to nie było i pewnie, gdybym miał sam możliwości, to bym sobie z tym poradził. To jest tylko przykład.

      Oczywiście, maszyny są drogie, ale z doświadczenia wiem, że ludzie na wsiach często mają wiele ciekawych sprzętów. Nie mówię o mieszczuchach, którzy wyprowadzają się na wieś, ale o ludziach, którzy tam mieszkają od zawsze.

      Rzeczony mój znajomy też zaczynał od banalnych rzeczy, typu jakieś półeczki i inne duperele, a jego klienci byli na tyle zadowoleni, że zwracali się do niego z coraz wymyślniejszymi prośbami.

      Co ciekawe, on sam nie jest nawet stolarzem. Typowa "złota rączka".

      Co do ciast, itp. to się zgodzę. Temat jest o wiele trudniejszy (reklama, sanepid, marka, itp.), co nie oznacza, że nie da się tego rozwiązać.

      Wiem, że przy wielu sołectwach istnieją jakieś Koła Gospodyń Wiejskich, które często organizują i przygotowują różne rzeczy na dożynki i inne imprezy wiejskie. To jest doskonała okazja, żeby się wypromować. I często te panie tak robią.

      Usuń
  5. Jeśli zastanawiasz się jak rozwijać własną firmę, to koniecznie sprawdź co ma do zaoferowania firma spolka.org - tam mają wiele ciekawych rzeczy, między innymi gotowe spółki. Uważam, że takie gotowe spółki do kupienia są w stanie przyspieszyć rozwój absolutnie każdej firmy, to istna rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetna sprawa, już nie raz o tym myślałem żeby spakować się z tego dużego miasta i przeprowadzić się na wieś. Do pracy wystarczy mi komputer i dobry zasięg internetu więc nie byłoby problemu, tym bardziej że na wioskach ten zasięg się polepszył. Mógłbym prowadzić swojego bloga banki24 praktycznie z każdego miejsca Polski. Gorzej z rodziną, żona raczej nie znalazłaby tam pracy dla siebie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że wieś jest perspektywiczna jeśli chodzi o biznesy. Tym bardziej, że zawsze można dołączyć do tego sprzedaż internetową. I właśnie jak biznes już się trochę rozkręci to może być CI przydatny system jak dynamics ax 2012. Świetnie sprawdza się w przypadku zarządzania procesami w średnich i większych firmach.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. W sumie sklep internetowy może być prowadzony z każdego zakątka i to jest jego największa zaleta. Ważną kwestią jest wybranie oprogramowania. Fajne zestawienie jest na https://www.cashbill.pl/blog/e-commerce/dostepnosc-sklepow-internetowych-w-technologii-saas-na-rynku-polskim gdzie znajdziemy wszystkie gotowe platformy dla sklepów www.

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim zdaniem pomysł jak najbardziej w porządku, jeśli umiesz się tym wszystkim zająć. Sklep internetowy to w dzisiejszych czasach dobry biznes. Może doradzę Ci system płatności? Sprawdź sobie na stronie https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online jak wygląda cała oferta i koniecznie sprawdź. Na pewno będziesz zadowolony z tego, co oferują.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Sklep internetowy to też powinien zadbać o odpowiednią jakość jeśli o przesyłki chodzi. Żeby klient za nie dużo nie płacił, a do tego mógł jak jest to w Sendit https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/ , mieć możliwość śledzenia swojej paczki. Wtedy wiadomo, że wysłana i kiedy można się jej spodziewać u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Decydując się na sklep internetowy musisz przede wszystkim dobrać do niego odpowiednie przelewy online. Nie wiem jak to u Ciebie wygląda, ale powiem Ci, że jak korzystam z przelewów online od firmy HotPay i jestem bardzo zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  15. Samo posiadanie sklepu www jest bardzo dobrym pomysłem. Zresztą gdy zaczynamy biznes internetowy https://www.cashbill.pl/blog/ciekawostki/jak-zaczac-biznes-internetowy-wlasny-sklep-internetowy-krok-po-kroku/ to musimy wiedzieć o kilku istotnych rzeczach w przypadku prowadzenia działań w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. No wydaje mi się, że biznes na wsi niestety nie będzie taki rentowny, jak biznes w mieście, dlatego może lepiej faktycznie pomyśleć o biznesie online, ponieważ z dowolnego miejsca docierasz nawet do sporej grupy odbiorców. Musisz mieć tylko ustawiony system płatności. Ja polecałabym ten od https://www.przelewy24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. No koniecznie też musisz zadbać o odzież dla swoich pracowników, najlepiej taką z własnym nadrukiem https://www.odziezdoreklamy.pl/18-koszulki-sportowe-z-nadrukiem gdyż jeszcze będzie dodatkowo pełnić rolę reklamy, co zwiększy rozpoznawalność marki wśród klientów.

    OdpowiedzUsuń
  20. Super pomysł! Szczególnie, że do tego można podjąć współpracę z firmą https://packfully.pl/ . Firma zajmuje się detail pickingiem. Detail picking to proces związany z logistyczną obsługą i dostawą towaru w mniejszej ilości. Idealne rozwiązanie dla małych firm, które dopiero co rozpoczynają przygodę ze sprzedażą swoich produktów online. Początku są trudne, a firma przejmie część obowiązków. I to ważnych obowiązków, ponieważ opierających się na jakości obsługi klienta.

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  26. Warto odważyć się i spróbować swoich sił w sprzedaży internetowej. Nie trzeba znać się na programowaniu, wystarczy zainwestować w oprogramowanie do prowadzenia sklepu online.
    https://prestaguru.pl/

    OdpowiedzUsuń
  27. Handel online jest obecnie bardzo popularny, ale jeśli chodzi o to, ważne jest aby mieć odpowiedni sposób pakowania produktów dla Twoich klientów. Dlatego myślę, że ta oferta taśm pakowych https://tcmservice.pl/pl/tasmy-pakowe może Ci się przydać.

    OdpowiedzUsuń
  28. Zawsze warto wszystko przemyśleć, ja jak startowałem ze sklepem to sam miałem bardzo małe pojęcie o zagrożeniach. I w zasadzie miałem kupę szczęścia, że trafiłem na Pana Bartosza https://cyberiusz.pl/sklepy-internetowe, który w zasadzie wytłumaczył mi wszystkie aspekty. Grunt to znaleźć dobrego specjaliste.

    OdpowiedzUsuń
  29. W niektórych firmach potrzebne są też specjalistyczne akcesoria i usługi. Warto wiedzieć, gdzie można ich szukać. Tutaj znajdziecie na przykład takie artykuły jak mieszalniki farb: https://katalog.mix-graf.pl/pl/c/Mieszalniki/16 .

    OdpowiedzUsuń