artykuł sponsorowany
Mamy już wybrany samochód do firmy. Wiemy
już, że zdecydujemy się wziąć samochód w leasing, bo szkoda jednorazowo wydawać
pieniądze, a lepiej je przeznaczyć na rozwój naszego biznesu, inwestycje czy
inne dowolne cele. Pozostaje więc tylko ubezpieczenie samochodu w leasingu.
fot. materiał źródłowy
OC musimy mieć
Każdy posiadacz
lub użytkownik (w przypadku leasingu) samochodu, ma obowiązek wykupić
ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, czyli OC. Bez niego nie wolno nam jeździć
po drogach. Takie ubezpieczenie gwarantuje innym kierowcom, że otrzymają odszkodowanie,
jeśli ich auta zostaną uszkodzone z naszej winy. Towarzystwo ubezpieczeniowe
nie pokryje jednak kosztów naprawy pojazdu, którym kierował sprawca wypadku.
Ubezpieczenie w leasingu – obowiązkowe
Ubezpieczając
samochód mamy też możliwość wybrania dobrowolnego – ale niezwykle użytecznego –
ubezpieczenia AutoCasco, czyli w skrócie: AC. Dzięki niemu możemy zabezpieczyć się przed finansowymi skutkami
zniszczenia, uszkodzenia czy kradzieży naszego auta w Polsce i za granicą (w
zależności od wykupionego pakietu).
Jednak gdy w grę
wchodzi ubezpieczenie
w leasingu, czyli samochodu zakupionego na firmę, „dobrowolność” AC musi
jednak ustąpić pola wymogom leasingodawcy. Zazwyczaj stawia on warunek zakupienbia
polisy AC na finansowany pojazd, którą to polisę traktuje jako kolejne zabezpieczenie przedmiotu leasingu.
To, która ze stron ma obowiązek wykupić AC (finansujący czy korzystający) oraz
czy i jaką swobodę wyboru firmy ubezpieczeniowej ma leasingobiorca, zwykle reguluje
umowa leasingowa. Tu nie ma reguły: czasem leasingobiorca może samodzielnie
wybrać ubezpieczyciela (i poszukać korzystniejszego ubezpieczenia leasingu), a
czasem taką firmę wskazuje mu finansujący.
Polisa OC w kosztach firmy
Ubezpieczenie
firmowego samochodu, zarówno OC, jak i AC, można wpisać w koszty uzyskania
przychodu. Zacznijmy od OC. Sposób prawidłowego zaliczenia takiej polisy do kosztów
zależy od tego, czy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych
oraz jak jest prowadzona księga przychodów i rozchodów (KPiR).
· Jeśli przedsiębiorca prowadzi
KPiR według zasady „memoriałowej”,
wtedy koszty ubezpieczenia należy rozłożyć proporcjonalnie, na cały okres
trwania polisy.
· Przy zastosowaniu metody „kasowej”, zapłacona jednorazowo
polisa powinna być wpisana w koszty z datą wystawienia umowy ubezpieczenia. Składka
jest wtedy rozliczana w roku podatkowym, w którym ją opłacono.
Specyficzny koszt AC
Cechą
charakterystyczną polis AC jest to, że są one wyliczane na bazie wartości pojazdu.
Całą kwotę polisy można wpisać w koszty uzyskania przychodu tylko wtedy, kiedy
wartość samochodu nie przekracza limitu 20 000
Euro. W innym przypadku kwota widniejąca na umowie ubezpieczenia powinna
być rozliczana w takiej proporcji, jak stosunek określonego limitu do realnej wartości
pojazdu.
Żeby opłacić takie ubezpieczenie, musiałam zaciągnąć pozabankowa pożyczka. Na szczęście brałam ją w dobrej firmie, więc ze spłatą szybko sobie poradziłam. Polecam korzystanie z pożyczek pozabankowych z głową ;)
OdpowiedzUsuńDobrze że księgowa za mnie to obliczała bo sam bym się raczej w tym nie połapał
OdpowiedzUsuńMega dobry artykuł, taka wiedza na pewno mi się przyda skoro prowadzę Autolombard Szczecin.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry artykuł, Prawo jest jakie jest ale trzeba odpowiednio rozliczyć te podatki. Dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis, przydatny :)
OdpowiedzUsuńGo Istria
Skup samochodów Warszawajest odpowiednim miejscem zarówno dla tych, którzy chcą sprzedać sprawne auto, jak i osób mających do sprzedania pojazd powypadkowy lub niekompletny.
OdpowiedzUsuńSkup samochodów Warszawa
Jak dla mnie najlepiej zlecić to specjalistom. No ale jakby ktoś chciał na upartego samemu to zrobić to tu ma kilka przydatnych informacji http://przejrzyste-podatki.pl
OdpowiedzUsuńCiekawa informacja dotycząca wliczenia w pełne koszty polisy AC. Wcześniej czytałem szereg artykułów na ten temat np. na Banki24, ale akurat o tym nie słyszałem.
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis. Myślę, że w wypadku wyboru polisy OC/AC warto się udać do sprawdzonej agencji, która dysponuje odpowiednio szeroką ofertą firm ubezpieczeniowych. Dobrym przykładem jest warszawska agencja: https://pandaubezpieczenia.pl/ - korzystałam z ich usług i mogę je polecić.
OdpowiedzUsuńNigdy nie byłem dobry w sprawach bankowości czy też księgowości. Dlatego zdecydowałem się na wynajęcie biura rachunkowego, które zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi z księgowością w mojej firmie (znajdziecie ich na https://www.ifirma.pl/kpir).Rewelacyjnie się z nimi pracuje i pomagaja mi w wielu kwestiach finansowych mojej firmy, ale głównie działają z księgowością.
OdpowiedzUsuńNie wszyscy decydują się na leasing, wolą wziąć pożyczkę na auto o jakich mowa na http://gotowkanajuz.com.pl/ i spłacać takie raty. Wyjście równie dobre, auto mamy już tym sposobem na własność.
OdpowiedzUsuńTaka rada ode mnie - korzystajcie z porównywarki https://klaro.pl/ gdzie można znaleźć najtańsze OC na rynku i nie przepłacajcie biorąc w ciemno u agentów. Oczywiście też można zrobić takie "porównanie" wędrując od biura do biura, ale szczerze kto na to ma czas? Przez internet szybciej to można załatwić
OdpowiedzUsuńZgadzam się, porównywarki to teraz najlepsze rozwiązanie przed wykupem polisy. A większość można w ogóle zakupić nie wychodząc z domu. Ja teraz korzystałem z https://mubi.pl ta porównywarka mubi ma to do siebie, że naprawdę schodzi 3 minutki żeby wyliczyć składkę. I bardzo dużo ofert się pojawia, chyba wszystkich możliwych towarzystw.
OdpowiedzUsuńPorównywarki, ale tylko te na bieżąco aktualizowane to zdecydowanie najlepsze źródło informacji bankowych. Wiedzę można uzupełnić blogami, takimi jak choćby http://pozyczki-chwilowki-kredyty.pl/ gdzie często pojawiają się wpisy właśnie z tym związane :)
OdpowiedzUsuńAkurat takie rzeczy to w moim przypadku załatwia księgowość i jestem zdania, że to jest najlepsze wyjście z sytuacji. Ja sama korzystam z kalkulatora https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ i tutaj określam wszelkie moje priorytety co do polisy ubezpieczeniowej.
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze rozpisane, przydał mi się ten artykuł:) Jeżeli będziecie mieli problemy z ubezpieczeniami to postawcie na pomoc prawną. Ja tak otrzymałem pomoc jeżeli chodzi o podatki marynarskie
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem to jest przede wszystkim pytanie do księgowej bo gdy mamy działalność to polisę OC pewnie ona nam rozlicza. W moim przypadku gdy wybiorę już ubezpieczenie OC w https://cuk.pl/ubezpieczenia/samochod/ubezpieczenie-oc to wtedy takie dokumenty przeznaczam właśnie księgowej bo ona wie co z nimi najlepiej można zrobić.
OdpowiedzUsuńWiadomo, ze księgowa to podstawa jednak samemu trzeba też mieć jakąś wiedzę :) Ja polecam tego bloga http://chwilowki-przez-internet.pl/ jeżeli chodzi o aspekty finansowe. Tam znajdziecie wszystko, dosłownie :)
UsuńSkoro już mowa o ubezpieczeniach, to według mnie bardzo korzystną ofertę ma także https://colonnade.pl/ Przejrzałem wiele różnych ubezpieczalni, ale to wlaśnie z ich usług planuję skorzystać.
OdpowiedzUsuńCzy wie ktoś jak rozliczyć ubezpieczenie grupowe takie o jak https://rankomat.pl/grupowe-ubezpieczenie-na-zycie? Kupiłam pakiet od PZU dla swoich pracowników i za bardzo nie wiem jak to rozliczyć.
OdpowiedzUsuńW sumie ja się takimi rzeczami raczej nie przejmuję, gdyż takie rzeczy załatwia moja księgową. Dla mnie liczy się to, aby znaleźć dobrą polisę ubezpieczeniową AC https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-ac/ i jak do tej pory nie miałem jeszcze z tym problemów.
OdpowiedzUsuńDobrze jest mieć taką polisę, AC w dzisiejszych czasach to niemalże podstawa: https://ubezpieczamy-auto.pl/ubezpieczenie-assistance/
OdpowiedzUsuńMoim zdaniem przed zakupem jakiegokolwiek ubezpieczenia warto sprawdzić te zestawienie firm https://www.ubezpieczeniaonline.pl/firmy/0.html i wybrać produkt ubezpieczeniowy w najlepszej cenie.
OdpowiedzUsuńDobre rozeznanie na rynku ubezpieczeń jest konieczne, porównanie i przekalkulowanie wszystkich dostępnych ubezpieczeń, możesz sprawdzić tu http://kompleksowaochrona.pl/
OdpowiedzUsuńPrzydatna informacje, zapamiętam dzięki :)
OdpowiedzUsuńsprintmoney.pl
Dzięki za cenne rady :)
OdpowiedzUsuńhttps://adwokat-majowska.pl/
Moim zdaniem wpis jest bardzo przydatny. Samochód w leasing na firmę fajnie wziąć, można sobie odliczyć od Vatu ale to nie zmienia faktu, że trzeba płacić OC i AC pojazdu. No niestety zazwyczaj dużo. Warto sobie poszukać najbardziej korzystnej oferty. Poświęcimy na to chwilkę, a możemy zaoszczędzić nawet kilka stówek. Ja na https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-oc-ac/kalkulator-oc-ac znalazłem taniej niż u 3 ubezpieczycieli znalazłem na podobnych warunkach. I co? Chyba warto poszperać trochę w sieci, skorzystać z porównywarek i kalkulatorów.
OdpowiedzUsuńAkurat ja takich rzeczy jeszcze nigdy nie robiłam i muszę przyznać, że samo posiadanie ubezpieczenia OC jest niezwykle ważne. Muszę przyznać, że jak przeczytałam na stronie https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/#kotwica2 to również znalezienie najtańszego OC jest możliwe.
OdpowiedzUsuńWedług mnie najlepiej o takie rzeczy zapytać po prostu specjalistów. A po informacjach, które znalazłam tutaj https://unilink.pl/ubezpieczenia/samochod/oc - muszę stwierdzić, że multiagencja zna się na rzeczy...
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowy blog :)
OdpowiedzUsuń__
billboard reklama
No to jeśli jesteśmy przy takim temacie, to ja szczerze polecam Wam zajrzeć tutaj https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/ . Znajdziecie na niej między innymi dokładne porównanie stawek ubezpieczeń, ale również inne porady z tego zakresu. Mi dzięki informacjom zawartym w tym miejscu, w końcu udało się wybrać odpowiednie ubezpieczenie OC/AC.
OdpowiedzUsuńWażne jest zwrócenie uwagi na to, że w przypadku leasingu, decyzja o wykupieniu polisy AC często zależy od wymogów leasingodawcy.
OdpowiedzUsuńhttps://alpinaleasing.pl/
Fajny artykuł, bardzo pomocny, szczególnie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z leasingiem. Ubezpieczenie w leasingu to naprawdę ważna kwestia, bo trzeba pamiętać, że nie tylko auto, ale także cała procedura rozliczeń jest trochę inna niż przy tradycyjnym ubezpieczeniu. Dobrze wiedzieć, jakie są zasady, żeby nie zrobić sobie problemu na przyszłość. Czy ktoś z was ma doświadczenia z takimi polisami? Jakie macie podejście do tego tematu?
OdpowiedzUsuń_______________
https://kasacjahajder.pl/